När jag läste i boken Lärare av i morgon (Carlgren & Marton, 2007), var det en tanke författarna hade som jag fastnade för. De menade att fokuset i undervisningen ofta ligger på vilka aktiviteter och metoder man vill väva in i lärandet, och inte så mycket på vad målet med dessa aktiviteter egentligen är. Det fick mig att tänka till, för de gånger jag har funderat på vad jag skulle vilja göra som lärare har jag för det mesta kommit in på aktivitets-spåret. Det finns ju så många roliga saker jag vill att eleverna ska få upptäcka, men små aktiviteter så som att spela ett lärorikt datorspel, eller klippa och klistra, eller gå ut i skogen måste ju faktiskt bindas ihop med någon slags kunskap jag som lärare vill förmedla. Om det inte finns ett syfte med dem, så är de förmodligen inte relevanta för undervisningen. Jag tror att det är viktigt att det finns ett mål med allt som görs i klassrummet, inte bara för att följa kursplanen, utan också för att eleverna ska känna att det de gör är meningsfullt, och förstå varför de måste gå igenom ett visst moment.
När jag gick på t.ex. gymnasiet tyckte jag att det inte alltid var solklart varför vi behövde göra en viss uppgift. Och de gångerna det hände (vilket dock inte var särskilt ofta) så sjönk min motivation att göra den. Jag tror att ett syfte med allt man gör är viktigt, eftersom man så vet vad man håller på med, och att man gärna också vet att man kommer att kunna använda kunskapen senare i livet också. Därför tror jag att det är viktigt för oss som blivande lärare att kunna förmedla en förklaring till alla moment för eleverna, för att hålla dem intresserade och motiverade.
New Year
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar