En annan sak ur samma bok som jag tyckte var intressant var hur viktigt det är med variation ur lärosynpunkt. Carlgren och Marton gav flera exempel på detta, och ett av exemplen var om hur ett spädbarn skulle påverkas av att lära sig språk från endast en källa. I detta fallet var källan en talsyntesapparat, en maskin med förinspelade ord och meningar, och maskinens "röst" hade endast ett tonfall och ingen bestämd dialekt. I ett sådant fall trodde författarna att om barnet sen skulle stöta på en riktig människa, som talade en dialekt, eller bara med ett annat tonläge, så skulle barnet i teorin inte förstå vad personen sa. Detta tyckte jag var jätteintressant, eftersom jag aldrig riktigt tänkt på variationen som en viktig del i inlärningen förut.
Det fick mig att tänka vidare på hur detta fungerar inom skolan, och insåg att det är viktigt där också. Om barn från när de är små t.ex. endast skulle få lösa alla uppgifter och problem i grupp, så skulle de kanske stå helt handfallna om de sedan fick en uppgift som skulle lösas individuellt. Samma sak gissar jag kan gälla för mattetal och andra uppgifter också; om barn endast får lära sig ett sätt att räkna på, och de sedan får en ny lärare som arbetar utifrån en annan metod, så blir det kanske svårt för barnen att ta in det nya, eftersom de trott att det gamla sättet att räkna på var det enda sättet att räkna på. Därför tror jag att det är viktigt att variera undervisningen och arbeta med att visa olika metoder för inlärning, så att alla barn får en bred grund, och förmodligen får lättare att anpassa sig efter olika situationer. Men det är också viktigt utifrån elevernas individuella syn. Alla är olika och lär sig på olika sätt, och om läraren då går igenom så många olika sätt som möjligt, så tror jag att det blir lättare för individen att hitta den metod som fungerar bäst för henne/honom.
New Year
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar